Teatr, który zostaje z dziećmi na dłużej. Oto dlaczego postanowiłem stworzyć doświadczenie, a nie tylko spektakl. Historia młodego artysty z Mam Talent
- Arkadiusz Gwizdała
- 28 sie
- 4 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 2 wrz

Ma 28 lat, wygrał nagrodę publiczności w „Mam Talent”, a dziś tworzy teatr, o którym nauczyciele mówią: „To w końcu coś, co zostaje z dziećmi na dłużej”.
Od baniek mydlanych do pierwszych spektakli
Jeszcze jako nastolatek wsiadał do busa i jeździł po Polsce. Jego walizką była walizka pełna płynów, rekwizytów i akcesoriów, które zamieniały zwykłe bańki mydlane w artystyczny pokaz. To nie były zwykłe bańki, które każdy z nas pamięta z dzieciństwa – w jego show bańki unosiły się z dymem, wypełniał je hel, tworzyły świetlne formy, które przypominały bardziej magię niż fizykę.
Tak narodziło się pierwsze w Polsce Bubble Show, w którym dzieci z zachwytem wpatrywały się w coś, czego nigdy wcześniej nie widziały. „Dzieci krzyczały z radości, śmiały się, były oczarowane. Nauczyciele i dyrektorzy podchodzili po występie i mówili: ‘Wreszcie coś nowego, coś co zachwyciło dzieciaki od początku do końca.’”
Ale w tych rozmowach pojawiało się coś jeszcze. Jedno zdanie, które wracało jak refren:
„Ofert różnych atrakcji dla szkół jest mnóstwo. Ale niestety często to chałtury. Obiecują, że będzie cudownie, a potem zostajemy sami ze wstydem przed uczniami i rodzicami. To dlatego trudno nam zaufać nowym propozycjom.”
To zdanie utkwiło mu w głowie na długo.
“Chciałem, by teatr stał się dla dzieci miejscem pełnym odkryć”
Już wtedy wiedział, że marzy mu się coś więcej niż sale gimnastyczne czy małe salki w szkołach. Chciał światła, które rozcina mrok, wielkiej sceny, efektów, które budują nastrój. Chciał, żeby dzieci, które często po raz pierwszy mają styczność z teatrem, poczuły jego magię naprawdę.
W 2016 roku dostał najpiękniejsze potwierdzenie, że idzie dobrą drogą – nagrodę publiczności w „Mam Talent”. „To dla mnie największe wyróżnienie – nie od jury, ale od ludzi, którzy siedzieli na widowni i przed ekranami telewizorów. To oni są dla mnie najważniejsi.”
Ten moment stał się przełomem. Z pokazu baniek narodził się pomysł na teatr, który nie tylko bawi, ale też uczy, porusza i zostaje w dzieciach na długo. Najpierw pojawił się Kolorowy Teatr Cieni Baśni Andersena, potem spektakle pełne efektów specjalnych i interaktywnych elementów. Dziś jego produkcje goszczą w ponad 40 miastach rocznie, a obejrzały je już dziesiątki tysięcy dzieci i młodzieży.
Teatr, który nie kończy się na brawach
Ale dla Arkadiusza to wciąż było za mało. Widział, że wizyta w teatrze – choć piękna – kończy się często na jednodniowej wycieczce. Dzieci zapominały, a szkoła wracała do rutyny.
„Nie chciałem, żeby to było tylko kilka godzin w innym miejscu niż szkoła. Chciałem, żeby spektakl stał się doświadczeniem, które wciąga dzieci i nauczycieli jeszcze zanim zacznie się przedstawienie i pozostaje w nich na długo po powrocie.”
Tak powstała jego autorska koncepcja, która tworzy prawdziwe doświadczenie teatralne w trzech etapach:
🔹 Przed spektaklem – uczniowie otrzymują kreatywne materiały wprowadzające, które budują napięcie i ciekawość. Dzięki temu już wchodzą w świat spektaklu. „Nieraz słyszałem wcześniej pytanie przed wejściem dzieci na salę widowiskową: ‘A jaki film dziś obejrzymy?’ – teraz tego nie ma, bo dzieci wiedzą, że idą przeżyć coś wyjątkowego.”
🔹 W trakcie – scena zamienia się w świat jak z filmu. Autorska muzyka, światła, ogromna scenografia, efekty specjalne i kostiumy. Ale najważniejsze: dzieci stają się częścią akcji. To nie jest bierne oglądanie – w autorskim formacie spektakli LIVE DECIDE™ uczniowie głosują przez aplikację i decydują o przebiegu spektaklu. To sprawia, że historia naprawdę należy do nich.
🔹 Po powrocie – nauczyciele dostają gotowe materiały dydaktyczne, które rozwijają temat spektaklu i łączą go np. z omawianą lekturą. „Wiem, jak bardzo brakuje nauczycielom czasu. Dlatego dajemy im gotowe scenariusze zajęć – spójne z treścią lektury i spektaklem, wartościowe, takie, które pomagają dzieciom przetworzyć emocje i wiedzę.”
„To w końcu teatr, który coś daje”
Opinie nauczycieli mówią same za siebie:
„W końcu coś więcej niż zwykły spektakl – dzieci się śmiały, a potem jeszcze długo rozmawiały w klasie o tym, co zobaczyły.”
„Po wyjściu z teatru dzieci były zachwycone i same pytały: kiedy wracamy na kolejną przygodę?”
„Tutaj uczniowie naprawdę mają wpływ na to, co dzieje się na scenie – czują się częścią spektaklu, a nie tylko widownią.”
🌍 Dlaczego to robię?
„Bo wierzę, że teatr może być czymś więcej niż jednodniową wycieczką. W tym wszystkim nie chodzi o to, żeby odhaczyć kolejną atrakcję. Chcę, żeby dzieci naprawdę coś przeżyły, żeby te emocje i historie zostały z nimi na długo.
Nie interesuje mnie tylko powierzchowna rozrywka. Chodzi o to, by tworzyć doświadczenia, które rozwijają wyobraźnię, wrażliwość i uczą rozmowy o emocjach. Bo teatr naprawdę może zmieniać ludzi – ale tylko wtedy, gdy traktujemy młodego widza poważnie.”
👉 Dlatego właśnie powstały takie spektakle jak interaktywni „Chłopcy z Placu Broni” (LIVE DECIDE™), magiczny “Teatr Cieni Baśni Andersena” czy widowiskowe “Mity Greckie - Gra o Olimp” (LIVE DECIDE™) . To nie są tylko przedstawienia. To przygody edukacyjne, które zostają w dzieciach, budują rozmowy w klasie i sprawiają, że młody widz chce wrócić do teatru jeszcze raz.
Chcesz, żeby Twoi uczniowie przeżyli teatr w zupełnie nowy sposób?
📩 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i być na bieżąco – zapisz się do newslettera.






Komentarze